SINOPSIS NOVEL KADURAKAN ING KIDUL DRINGU DENING SUPARTO BRATA
Judul :
Kadurakan
ing Kidul Dringu
Panyerat :
Suparto Brata
Penerbit :
Penerbit
NARASI (Anggota IKAPI)
Taun terbit : 2014
Jumlah halaman : 181
Novel iki nyeritaake jaman mbiyen bangsa
Indonesia dijajah dening Walanda. Ning kene dicerita ake yen tempate ning Jawa Timur yaiku
kota Probolinggo. Waktu iku Walanda nyerang ning Desa Dringu sawetane Kutha
Probolinggo. Keluarga Wimbadi sing nduweni pabrik gula ning Desa Dringu dadi
sasarane Walanda. Walanda nduweni niat kanggo nguasai desa iku carane ngusir
lan mateni penduduk ning kono. Jaman semono Walanda nganggone bedhil, pistol,
lan alat modern liyane. Bangsa Indonesia dewek mung nganggo bambu runcing uga
alat apa anane. Nanging semangat penduduk ngono duwur tenan.
Walanda nyerang desa iku
karepe ben desa iku sepi ora ana penghunine. Mas Pandam, Wimbadi, lan warga
desa liyane pada mlayu potang-pating nylametake awake dhewe-dhewe ben ora dadi
korban keganasane Walanda iku. Pas kejadian iku Wimbadi ijeh kober eling karo
asu piaraane sing arane tambur, deweke isih kelingan asu iku. Pas warga desa,
Mas Pandam, lan Wimbadi pada mlayu Walanda iki nyerang lewat darat karo udara.
Pas ana ing tengah-tengah sawah tiba-tiba Mas Pandam kena tembakane Walanda lan
sirahe njungkel ning lemah sawahan iku. Wimbadi mung bisa nyekseni yen
kakangmase wing ora ana ning donya iki. Wimbadi bingung meh nulungi apa
nylametake awake dhewe dhisik. Ora sesuwe mikir mending awake dhewe dhisik sing
dislametake.
Esuke Wimbadi lan asu
Tambur iku ngungsi ning desa sakidule dringu. Ning kana akeh banget wong sing
andon ngungsi, saka desa-desa saliyane iku. Emang desane iku desa terpencil
sing jarang ana wong ngerti, Wimbadi lan asu Tambur iku ngungsi ning langgar
desa iku namung asu Tambur ora oleh cedhak-cedhak langgar sebabe najis. Tapi
asu Tambur ngerti larangan-larangan iku, sedina-dinane tetep wae ngetuti
Wimbadi tapi yen Wimbadi arep mulih ning langgar asu iku lunga mbuh ning ndi.
Sewetara wektu Wimbadi
durung wani njaluk tulung maring warga kampung masalah jisime Mas Pandam. Wektu
iku Walanda isih ana ning sekitar daerah kuwi kanggo mburu korban meneh. Wimbadi
nunggu yen keadaane iku pas. Ning pengungsian kono uga akeh wong sing tatu kena
bedhilan Walanda sing kejem iku. Kabeh warga padha prihatin saka kedadean kuwi.
Para warga ya was-was yen menawa arep golek sandhang pangan merga akeh Walanda
sing isih berkeliaran ning desa kui.
Sekirane kondisi desa
dringu iku wis lumayan ayem, para warga sing ngungsi ngono nggoleki sedulure
sing mati ora ketulung ditembak Walanda. Pada gotong-royong kanggo ngrumat
jisime kanti penguburane kang becik. Nanging Wimbadi lali yen jisime kang mase
dhewe ana ning ndi. Jebul ana ing tengah-tengah sawah ijeh anteng njungkel ora
obah, padharane mlembung, wis akeh laler ijo kang ngrubungi jisime Mas Pandam
iku. Dheweke isih bingung meh ngabari menyang bojone sing ning sala. Sebabe
keadaane isih ora apik ning kutha kana.
Ning pengungsian Wimbadi
akeh kenalan kanca anyar sing senasib karo deweke. Wimbadi karo kanca-kancane
iku sering ngontrol karo tilik keamanan ing sekelilinge desa iku kanggo
keamanan kabeh pengungsi ning kana. Sawijining dina para pemudha kang ngungsi
ngana arep bali niliki omah pie keadaane. Jebul wis murat-marit keadaan desa
iku.
Ana kenya ayu ning
pengungsian iku jenenge Kingkinarti lan Naraindras. Kenya loro iku dadi pusat
perhatiane pemudha-pemudha sing pancen durung olih pasangan. Kanca-kancane
Wimbadi ning pengungsian jenenge Dasiyun, Dulmanan, si kembar Martimbang lan
Martimbul, Basuki, Ananta, Mas Adi Waluya ketua grub, lan Kusman. Kabeh iku
asale saka desa ngendi.
Kabeh pemudha nyusun
strategi kanggo gerakan balas dendam maring bangsa Walanda. Para warga desa
pada nyiapake tekad kang teteg supaya bisa ngadepi Walanda. Strategi disusun
kanggo taktik ngelabuhi Walanda. Walanda dhewe mung wanine
petingthang-pethinting yen awan mung klitar-kliter nggolek korban. Mas Adi
Waluya iku ketua regu kang mimpin kanggo penyerangan iku. Kabeh strategi wis
disusun kabeh anggota manut apa kang dikandaake ketua regu. Berhasil orane iku
urusan mburi sing penting para pemudha Indonesia gelem berusaha kanggo merdeka.
Kabeh wis pada manut
karo apa sing wis kandaake ketua regu nanging bengi penyerangan iku ndadekake
korban yaiku Dul Genuk utawane Dulmanan wong lemu asale Surabaya ning
Probolinggo ora duwe keluarga siji-sijia. Dul Genuk kena ketembak wetenge
akhire tatu. Sepanjang dalan Dul Genuk dibopong pemudha-pemudha iku. Saking
awake lemu tur abot pemuddha-pemudha pada sayah yen mbopong wong iku. Wis ora
kuwat meneh mbopong awak lemune iku tekan pengungsian sing ijeh adoh.
Bengi peperangan iku
ndadeake awake Dul Genuk tatu mergane wetenge ketembak nanging ora kumucur
getihe iku. Mung sing dirasaake Dul Genuk iku lara banget nganti nggal wektu
dheweke mung bisa nggremeng “Assszzzzzzz” kelara-lara. Ora bisa tangi apa meneh
obah. Yen awak lemune iku obah dheweke nggremenge saya seru. Wong-wong ngono
amung bisa nyekseni Dul Genuk kerenta-renta. Banjur ketua regu Mas Adi Waluya
iku nduweni niatan nggo nekani dhukun ben Dul Genuk bisa dijampi-jampi ndang
mari tatune. Nanging apa barang dhukun kuwi teka ana pos pengungsian malah
dheweke ora bisa nangani masalah tatune Dul Genuk. Soale dhukun iku ora bisa
njukut peluru sing ana ning njero wetenge Dul Genuk iku. Kabeh padha bingung
nggolek cara piye carane yen Dul Genuk iku bisa meneng ora nggremeng
kelara-lara tatune. Cara mung siji-sijine ya ngeterake Dul Genuk menyang kutha
kanggo berobat ana ing rumah sakit. Nanging apa iya kabeh sangguh mbopong Dul
Genuk tekan kutha ya padha golek cara sing ampuh maneh. Kingkinarti kenya ayu
iku lan Dasiyun sing ngrumat dul Genuk. Wong loro iku kopen banget, apa menenh
Dasiyun kuwat banget tenagane nyanggah awake dul Genuk supaya tatune ora loro.
Dheweke apa ora rumangsa sayah nyanggah Dul Genuk nganti sesuwene iku.
Kingkinarti kenya ayu iku ya ngrumat supaya Dul Genuk isih tetep kuat.
Cara kang pas wis
ditemtoake kanggo Dul Genuk supaya ora nggremeng “Assszzzzz” sing swarane iku
ngganggu bengine wong sing ngungsi ning langgar lan ambu pesing sing ana ngana
ndadekake pengungsi pada pindha golek papan kang nyaman ora keganggu. Cara mung
siji-sijine ya ditembak mati supaya kabeh iku tentrem ora ana sing direpoti.
Mung iku, keputusane kang mufakat sing diomongake wong pitu iku. Sapa sing oleh
undian kon nembak dul Genuk iku kudu dilakoni lan disumpah supaya ora ana sing
curiga karo kematiane Dul Genuk. Jebul Dasiyun sing olih, kanca sing nggal
dinane ngrumat awak lemu iku saiki dikon tegel mateni. Apa rasane atine iku.
Mung isa pasrah apa sing sijanjeake. Sedurunge esuk tekan dasiyu wis kudu
ngilangake nyawane Dul Genuk. Doorrrr tembakan iku dituju nyang Dul Genuk
nganggo pistol durakane Wimbadi.
Apa iku arep dadi dosa
gedhe sebab mateni wong sing ora ana salah? Iku pikire Wimbadi namung iku cara
terakhir sing ana ngatasi iku. Wimbadi ngrasa yen pistole iku wis mateni korban
akeh. Semenjak kedadean Dul Genuk iku pemudha pitu mau rada-rada ana sing
kurang beres. Ana sing gangguan jiwa, ana sing kena penyakit malaria, lah
Dasiyun ijeh nggereng apa sing dilakoni iku ya dosane gedhe. Eh jebul Dasiyu
iku duwe pemikiran cethek, deweke bunuh diri mergane dosa mateni wong iku
kebayang-bayang nggal dinane. Utang nyawa dibayar nyawa karepe iku. Kabeh
kedadean iku penyebabe pistol duraka iku sing ndadekake korban. Iki kabeh pada
duraka menyang jisimi Dul Genuk sing ora duwe dosa iku. Iki pada duraka kabeh.
Kondisine wis bedha
maneh, wis tentrem, ayem lan nyaman. Walanda kalah menyang bangsa Indonesia
sing nduweni patriotismene dhuwur. Wimbadi lan warga liyane wis padha balik
menyang omahe dhewe-dhewe pasca penyerangan Wimbadi balik menyang Sala ben bisa
ngabari marang mbak yu Pandam yen Mas Pandam wis tewas gugur ning peperangan.
Kingkinarti lagi
ngandhut jabang bayi tapi sapa kang dadi bapake iku. Wimbadi nyoba cedak meneh
karo Kingkinarti tapi apa malah dheweke ngadohi Wimbadi ora gelem ketemu sebabe
dheweke isin yen jabang bayi kang dikandhut kuwi ora ana bapake. Wimbadi nyoba
mangerteni iku dheweke ikhlas yen tanggung jawab arep dadi bapake jabang bayi
iku. Senadyan iku dudu Wimbadi sing nglakoake.
Sidane Wimbadi lan
Kingkinarti mantenan. Jebul anak sing dikandut Kingkinarti iku anake Dul Genuk
sing tewas dipateni dening Dasiyun wektu iku. Ora nyana wong lemu iku bisa dadi
bapake jabang bayi iki. Wimbadi ngira yen Dasiyun sing nglakoake sebab Dasiyun
iku cedhak banget karo Kingkinarti. aWimbadi ikhlas sapa sing dadi dadi bapak
jabang bayi iku ora dipermasalahake sebabe dheweke wis ikhlas tulus kanggo urip
bareng Kingkinarti.
Novel iki keperangan
dadi pirang-pirang bab yakuwi Dringu, 21 Juli 1947, Pistul kang Nggendhong
Bilahi, Kenya Aran Kingkinarti, Serangan, Dadi Siksan, Sang Pistul Njaluk
Kurban, Neraka ing Kidul Dringu, lan Kadurakan lan Katresnan.
Novel iki nggunakake
basa dialek yaiku dialek Probolinggo. Ana sing ora tak mangerteni anggone basa
ning novel iki ndadekake aku sing maca novel iki bingung utawane mboseni ora
ngerti basane. Nanging alure iki digawe pa, wiwit pertama iki emeng basa sing
digunakake ana sing ora dimangerteni nanging alur sing nggawa awake dhewek sing
dadi pembaca meh melu kegawa ning ceritane iku. Awake dhewek sing dadi pembaca
nduweni gambaran pas jaman semono uga ana peperangan sing situasi lan kondisine
digambarake. Konflik-konflik sing ana ning novel iki nggawe penasarane pembaca.
Sebabe si pembaca mesti wis nebak ceritane bakal kaya ngene eh jebul beda,
permainan alur ceritane ora bisa ditebak dening pembaca. Karepe ben pembaca ora
mboseni olehe maca. Sing mulai Dul Genuk iku mati ditembak sebabe ora ana sing
bisa nambani tatune. Jebul Kingkinarti ngandut jabang bayine Dul Genuk. Iku sing
sedurunge dikira pembaca iku ora ana kedadeane. Ning mburi cerita dibeberake
kedadean sing emang ditokna kanggo pembaca supaya rasa penasarane pembaca bisa
kewaca saka cerita iku.
Menurute aku novel iki
apik nanging basa lan ning awal cerita ndadekake pembaca bosen. Ora ngerti
basane lan ning akhir cerita iki jebul dijlentrehna kabeh. Cerita Kadurakan ing
kidul dringu iku ya bener amarga sebab utawane iku pistol Walanda sing dijupuk
dening Wimbadi iku sing bisa Dul Genuk lan Dasiyun iku dadi korban keganasane.
Desa sakidule dringu iku diarane desa durakan sebabe ya iku kabeh larangan
dilanggar ndadekake durakane marang wong sing ngkono. Nanging kabeh mau kabayar
dening Wimbadi sing gelem tanggung jawab rabi karo Kingkinarti sing lagi
ngandhut jabang bayini alm.Dul Genuk iku. Pancen Wimbadine wae sing tetep demen
karo Kingkinarti.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar